A true inspiration

Vad är skillnaden på en aktiv människa och en icket aktiv människa?
 
Jag arbetar på gym med tillhörande badhus där många pensionärer rör sig och det slog mig så sent som igår då jag småpratade med en tant som alltid kommer in under lördagarna, vilken skillnad det är på aktiva människor och icket aktiva människor. Jag har erfarenet även från att ha jobbat inom hemtjänsten och när jag tänker efter på vilka som hållit sig friska längst kan jag se en röd tråd. 
De som rör på sig dagligen är de som mår bäst, har piggast ögon och orkar med alla vardagssysslor. De klagar sällan över att behöva promenera till affären eller till badhuset. Istället verkar alla positiva till det faktum att den där promenaden tvingar dem utomhus så att de faktiskt kan njuta utav friskluften och fågelkvittret. De välkomnar motionen för de vet att den håller dem friska och starka längre.
När jag själv tänker på att åldras blir jag alldeles kall inombords. Jag är ju bara 26 år och har många år kvar tills jag behöver börja oroa mig över ålderdom.... eller? 
 
Kanske gör vi oss en björntjänst genom att börja bry oss om det redan nu. I takt med att vi lever längre, arbetar vi längre medan pensionen bara fortsätter att minska. Vi kommer alltså bli äldre, bli sjukare och bli fattigare. 
 
Sant eller Falskt?
Det beror på dig och de val du gör.
Idag vet vi att vi kan bromsa åldrandet med hjälp utav ageLOC, vi vet att vi kan hålla oss friskare genom sund kost och hälsosam livsstil med regelbunden motion och vi vet att vi borde prioritera att starta upp ett sparkonto inför den dagen då vi inte längre kan jobba för att slippa vända på varje krona. 
Det gäller att ta ett aktivt val för att försäkra sig om att jag mår så som jag vill må när jag blir gammal, att jag orkar göra det jag vill göra när jag blir gammal och att jag inte behöver vända på varenda krona när jag blir gammal.
 
 
En inspirerande man
Så sent som vid 89 års ålder bestämde sig Fauja Singh sig för att ta upp löpning. Idag sägs han vara den äldsta människan i världen som fortfarande springer. 2013 sprang han sitt sista maraton lopp, nyss fyllda 101 år men trots att han lagt tävlingsskorna på hyllan fortsätter han sin dagliga träning vilket består utav 4h löpning, jogg, promenad. Han insåg sent i livet hur viktigt det var att hålla kroppen frisk men till skillnad från hur många andra skulle ha tänkt/gjort bestämde sig Singh för att det var "bättre sent än aldrig." 
 
 
 
 
Singh förändrade sitt eget liv såväl som andras då han blev en inspirationskälla och någon att se upp till. Förändring börjar i tanken, fortsätter i de val du gör och sker då du varje dag tar ett steg mot det målet. För Singh är kosten en viktig del i att hålla kroppen stark och frisk. Det kräver engagemang, diciplin och övertygelse i att det du gör kommer gynna din hälsa och ditt välmående. Ett steg varje dag kommer slutligen föra dig fram till målet. Det kan vara lätt att missa skogen för alla träden men att göra upp en rutin och följa den kan vara det hjälpmedel som behövs för att du ska lyckas hålla dig på stigen. 
 
 
 
"If I feel ill or different, I reflect on what has changed in my diet and routine. I am still active, in a better shape than those who are lazy. They are deteriorating, I am maintaining it so who is the winner? Being active is like a medication. I don't want to withdraw from that medication." - Fauja Singh 
 
 
 
Länk till artikel i The Guardian här
 
 
 
 
/Angelika